מדיטציה לשיפור הריכוז

לפני יותר משנה קניתי לי מכשיר קטן בתקווה שהוא יעזור לי עם תרגול מדיטציה לשיפור הריכוז ולא האמנתי כמה זה השתלם לי בסוף!

בואו נודה בזה, לתרגל מדיטציה לשיפור הריכוז זה לא פשוט

כנראה שכולכם כבר שמעתם על תרגול המדיטציה לשיפור הריכוז אבל בפועל גיליתם שזו משימה יותר מורכבת ממה שחשבתם.

אם זו במקרה פעם ראשונה שאתם קוראים על הנושא הייתי ממליץ לכם לקרוא קודם את המדריך שלי לתרגול מדיטציה לשיפור הריכוז. הוא יתן לכם את כל הרקע ושיטות התרגול המרכזיות כדי שתוכלו לפתח את ההרגל כבר מהיום. 

מהר מאוד מצאתם את עצמכם נלחמים בעייפות, במחשבות אינסופיות שלא מפסיקות להגיע ולסחוף אתכם ובלי ששמתם לב אתם קולטים שכבר נגמר הזמן ואיפה הייתם בכלל במשך כל התרגול?!

גם אני הייתי שם. מתוסכל מהתרגול, מאוכזב מעצמי ומבואס שאני לא מרגיש שום שיפור למרות שהשקעתי את הזמן. יש לכך כמה סיבות.

מנגנון הריכוז שלנו בעידן המודרני הוא מאוד מאוד חלש. רק כדי לתת איזשהי פרופורציה אספק לכם את הנתון הבא: הזמן הממוצע שמעביר גולש שגולל בפייסבוק על פוסט שהוא חלף עליו הוא 0.25 שניות!
אנחנו אפילו לא קוראים יותר, אנחנו פשוט עוברים ברפרוף על התוכן ומחפשים את המילים שרצינו לראות ורק אם נמצא אותן נמשיך לקרוא. 
תחשבו כמה פוסטים כאלו אתם גוללים בחמש דקות מסכנות! הזמן הממוצע אותו אנחנו מעבירים בפייסבוק ביום הוא כשעתיים וחצי – ביום! 
תחשבו כמה מהר אנחנו מתרגלים לקפוץ מנושא לנושא בלי שום ניסיון להתמקד במשהו לאורך זמן. 

עולם השיווק הפך למאוד מתוחכם ויודע ללחוץ לנו על כל הכפתורים כדי למשוך את תשומת הלב שלנו בכוח (מה שנקרא בשפה השיווקית "לדחוף") אל התוכן שהוא רוצה שנראה וגורם לנו לאבד את הריכוז בדברים היומיומיים שאנחנו עושים עם כל הצלצולים, הטלפונים הרוטטים והפרסומות שיש בכל פינה. המסרים השיווקיים ממלאים אותנו בלחצים ופחד מפספוס (FOMO) שגורמים לנו תמיד להיות עסוקים במה יכול היה להיות במקום שמה שיש לנו עכשיו. 

את כל המטלות שלנו אנחנו עושים במולטיטאסקינג כך שבזמן שאתם מקפלים כביסה אתם מקשיבים למרצה בקורס ובכלל חושבים על מה תכינו לארוחת הערב היום (ונזכרים שנגמרה הטונה וצריך לעבור לקנות בקיוסק). ככה יוצא שאתם לא נוכחים אף פעם במה שאתם עושים – תמיד בהכנות לדבר הבא. 

יש אלף ואחת מחוייבויות לעבודה, בבית, למשפחה, לבן/בת הזוג, לחברים, בלימודים, מיסים, חשבונות, רכב ויש פחד מתמיד מלשכוח או לפספס משהו ולכן אנחנו כל הזמן מנסים לחשוב על הכל ביחד כדי לא לפספס כלום..

צורת ההתנהלות הזאת היא בעיניי הגורם המרכזי לאובדן הריכוז שמאסיבי שאני רואה בעולם היום. לאנשים בקושי יש זמן להקשיב אחד לשני לעומק או אפילו לשים לב מה קורה סביבם בזמן שהם הולכים ברחוב. 

המצב המנטלי של האדם המודרני ניצב מול אתגרים שלא היו לו בעבר. אחד היתרונות בצורת חיים פשוטה יותר היא שיש "פחות על הראש" ולכן גם קל יותר ללמוד להתרכז. 

אבל מה יעשה נער בגיל ההתבגרות ששנים היה תקוע עם הראש במסך הטלפון והשתעבד למסרים השיווקיים, לרינגטונים הבלתי פוסקים והודעות וואטסאפ בכל דקה? אותו הנער שמאובחן בהפרעות קשב וריכוז ולא מצליח לשלוט בעצמו אם לוקחים לו את הטלפון ליותר מחצי שעה? האם מדיטציה באמת תהיה עבורו הפתרון האפקטיבי ביותר?

זמנים חדשים דורשים פתרונות חדשים

מדיטציה עוזרת לנו לשפר את יכולות הריכוז דרך עבודה מאוד סזיפית ומשעממת שמתגמלת אותנו לאט מאוד. לרוב האנשים בעידן המהיר שרוצה הכל מיד ובקלות זה לא הולך לעבוד כבר. במקום לשפוט את העולם ואת עצמי על המצב הזה שהגענו אליו החלטתי לנקוט גישה אחרת. אולי ישנן גם דרכים חדשות לאמן את עצמינו באופן שיהיה עבורינו יותר מרגש? מהנה? יעיל? קל? 

החיפושים שלי עברו הרבה תחנות ואני חושב שמצאתי תחלופה מעניינת מאוד: נוירופידבק! 


נוירופידבק מול מדיטציה לשיפור הריכוז

נוירופידבק היא שיטה יחסית חדשה של טיפול קוגניטיבי שמבוססת על עיקרון עבודה מאוד פשוט: אפשר ללמד את המוח לשנות את דרך הפעולה שלו דרך מתן פרסים על התנהגות נכונה. 
לעוד מידע על האופן בו שיטת הנוירופידבק פועלת מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבתי על גלי מוח.

במשך השנים אורך החיים שלנו יוצר הרגלים בסגנון החיים שלנו, אנחנו מתרגלים להתנהג ולפעול בדרכים מסויימות לפי נסיבות החיים שלנו.
בגללי שאנחנו לא מפתחים שום יכולות ריכוז וחמור מכך, העולם סביבנו לא מעודד אותנו לפתח אותו אלה מנסה למשוך אותנו להתעופף אפילו עוד יותר, גם המוח שלנו מתרגל לפעול בדרכים מסויימות. 

בגלל שאנחנו עסוקים במולטיטאסקינג ודאגות לגבי העתיד רוב היום המוח מתרגל לפעול בדרך כזו שזה יבוא לנו בקלות. זה טוב כי ככה קל לנו כל היום להתרכז ב17 מטלות שונות במקביל וכל הזמן לקפוץ מאחת לשניה אבל גם רע כי זה לא מאפשר לנו להנות מרגע של מנוחה ביום או פשוט במטלה בלימודים או בעבודה. בגלל שהמוח מתרגל לפעול במולטיטאסקינג הוא מאבד את היכולת להתרכז בקלות.

בזמן מדיטציה אנחנו כמובן מלמדים אותו להתרכז מחדש אבל זה קורה באופן עקיף דרך התרגול של פיתוח מודעות לרגעים בהם אנחנו מאבדים ריכוז והפעולה הסזיפית של כל פעם להחזיר את התשומת לב שלנו למה שבחרנו להתרכז בו. 

בזמן שמדיטציה לשיפור הריכוז זו שיטה עתיקה שדורשת המון מאמץ מודע והיא משפיעה על המוח בעקיפין,  נוירופידבק מאפשר לנו לעבוד עם המוח באופן ישיר וללמד אותו את יכולת הריכוז גם בלי המאמץ המודע שלנו להתרכז כל פעם מחדש! 

מה עושים בזמן נוירופידבק?

בזמן טיפול נוירופידבק המטופל חובש מכשיר מסורבל שאמור לסרוק עבורו את גלי המוח שלו (שמתארים את האופן שבו המוח שלו פועל בהווה) ומתרגם אותם למסרים שהוא יכול לקלוט בחושים שלו. 

למשל אם המטופל מנסה להתרכז ולא מצליח הפעילות המוחית שלו תתורגם לצליל של סערה. אם פתאום הוא יצליח להתרכז – הפעילות המוחית תתורגם לצליל נעים של גלים שמכים בחוף.

באופן טבעי נחפש לשמוע את הצליל הנעים מהשניים וננסה לשלוט במוזיקה כך שנשמע אותו כל הזמן, אבל בנוירופידבק הדרך לשלוט מגיעה מהפעילות המוחית. רק אם המוח יפעל באופן שמעודד ריכוז אז ישמע הצליל הזה. 

בזמן התרגול גם אם המטופל לא ינסה בכלל להתרכז, המוח שלו באופן אוטומטי יתחיל לקשר בין הצליל הרגוע לבין הפעילות המוחית שלו שמעודדת ריכוז וילמד להכנס אליו למשך יותר ויותר זמן, כי המוח מעוניין באופן טבעי בצליל המרגיע של הגלים. המטופל יתחיל להרגיש את זה בעקיפין לאחר מכן ביומיום שלו כי המוח למד לשנות את ההרגלים שלו בלי שום בעיה. 

יתרון נוסף של נוירופידבק הוא שהוא הופך את כל התהליך הזה למשחקי מאוד. רוב התוכנות של הנוירופידבק כיום מציעות מגוון משחקים מגניבים שממחישים את הפעילות המוחית של המטופל ונותנות לו מוטיבציה לשנות את הפעילות המוחית שלו. 

תחשבו על זה ככה:
מה הייתם מעדיפים לעשות?

  • לשבת בחדר ולנסות לתפוס את עצמכם מאבדים ריכוז ובכל פעם שתפסתם את עצמכם תחזרו לריכוז באופן סזיפי ומייגע, בסוף פשוט תסיימו בלי לדעת אם השתפרתם יותר מהפעם הקודמת ואיך אתם ביחס לאנשים אחרים. 

    או

  • מכשיר יסרוק את הפעילות המוחית שלכם ויתן לכם לשחק משחק שהדרך לנצח בו היא להצליח להתרכז לאורך זמן ובכך יעורר עיניין וירגש אתכם ולבסוף יראה לכם כמה השתפרתם בחודשים האחרונים ואיך ההתקדמות שלכם אל מול אנשים אחרים? 
נוירופידבק מדיטציה

אבל זה נראה מסורבל!

נכון, טיפול נוירופידבק מסורתי דרש מכשור מתקדם (אנחנו מדברים פה על סריקה של הפעילות המוחית שלכם!) אבל עם ההתקדמות הטכנולוגית מתחילים לצוץ פתרונות חדשים ונגישים יותר – אחד מהם הוא המיוז!

מיוז - מכשיר מדיטציה לשיפור הריכוז

מיוז הוא מכשיר קומפקטי שנראה כמו בנדנת ראש, לוקח דקה או שתיים לחבר אותו במגנט מאחורי הראש, לאחר מכן פותחים אפליקציה, מתחברים… והופס! טיפול נוירופידבק ביתי תוך כדי המדיטציה שלנו. 

הדעה הרווחת היא שהאלגוריתם של מיוז עוזר למוח ללמוד לפתח ריכוז מתמשך – יכולת חשובה מאוד בזמן התרגול. זה היה נכון גם בחוויה שלי עם המכשיר. מה שיפה הוא שהמכשיר הזה עוזר למוח ללמוד לשנות את דפוסי הפעילות שלו גם אם אנחנו בפועל מתקשים להתרכז ויעזור לנו להגיע להישגים מהר יותר בזמן התרגול. 

מה קורה שם בפועל? בכל פעם שהמוח יוצא מדפוס של ריכוז ישמע צליל של סערה ובכל פעם שהוא יתרכז ישמע קול של ציפורים מצייצות. המטרה באפליקציה היא לצבור כמה שיותר ציפורים ולפרקי זמן כמה שיותר ארוכים. 
האפליקציה גם דואגת לשמור את הנתונים שלכם מכל אימון וכך תוכלו בסוף של תקופת אימון לראות האם יש איזשהו שינוי בפעילות המוחית שלכם, לא תצטרכו לנחש כלום וגם לראות בעיניים שלכם שאתם עושים שיפור יתרום לכם מאוד למוטיבציה וידחוף אתכם להמשיך את ההרגל הבריא הזה.

איזו דרך יכולה להיות טובה יותר לעזור לנו לתקן את נזקי הטכנולוגיה אם לא הטכנולוגיה עצמה?!

 

מכשיר המיוז

בואו נדבר תכלס - מה הקאצ'?

בואו נבהיר משהו: אני לא מקבל כסף מהחברה שמייצרת את המוצר הזה על כך שאני מפרסם עליה מאמר. לא  באתי למכור לכם כל מיני תקוות שווא. בואו נדבר גם על החסרונות:

  • זה מכשיר עדין שקל מאוד לשבור ולכן חשוב לשמור עליו. להמנע מלהפיל אותו, מלחשוף אותו לשמש, לא להרטיב אותו, להטעין בדיוק כמה שצריך ולא להשאיר מחובר לחשמל סתם. 
  • הוא מאוד רגיש לתנועה, כל תנועה אפילו העדינה ביותר בזמן תרגול יכולה לקטוע את האות ולפגוע באיכות שלו ככה שהוא לא יהיה מדוייק.
  • לאנשים עם שיער ארוך יהיה יותר קשה להצליח להתחבר בצורה מוצלחת כי המכשיר זקוק למגע כמה שיותר ישיר עם העור על מנת שהאות יהיה איכותי. אתם עלולים להתקע במסך החיבור במשך הרבה זמן וזה יהיה מתסכל ומעצבן נורא.
  • יכול להיות שבהתחלה תקבלו תוצאות גרועות (כי הריכוז שלכם לא טוב..)  וזה יכול להוריד מוטיבציה. אבל אם תתמידו אתם עלולים לגלות שאתם עושים שיפור אמיתי ובתוך כמה חודשים תראו שזה אפילו נהיה קל עבורכם.
  • . אנשים מדווחים שהמכשיר לא מצליח לשרת אותם יותר משנה ואז החיישנים מפסיקים לעבוד להם. עוד על החוויה שלי עם עמידות המכשיר תחת הכותרת הבאה. 
  • זה הרבה יותר זול מטיפול נוירופידבק מסורתי, אבל עדיין רחוק מלהיות משהו שמתאים לתקציב של כל אחד. המחיר של הדגם שאני מראה לכם (MUSE S) הוא 300$, שיחד עם מיסים ודמי משלוח יעלה לכם סביב ה1500 ש"ח. 
    מהסתכלות באתר שלהם אני רואה שהם הוציאו עכשיו דגם משודרג יותר במחיר של 400$. 
  • מה שעובד בשביל אדם אחד לא בהכרח יעבוד בשביל האחר. מאלף ואחת סיבות שונות שלא בהכרח ניתן לגלות יכול להיות שמה עובד עבורי לא יעבוד עבורכם. החברה מציעה מדיניות החזרות נוחה וכל מי שיתנסה במוצר במשך 30 יום מיום הקבלה שלו (לא מיום הקנייה!) יוכל לפנות לחברה ולקבל החזר כספי מלא אם ישלח אותו חזרה אליהם בדואר. כך שהסיכון די אפסי. 

החוויה שלי עם המיוז

אני משתמש במכשיר הזה כבר מעל לשנה בזמן שאני מתרגל מדיטציה לשיפור הריכוז ואני חייב להגיד שהוא עזר לי מאוד! הגרף של השיפור עם המכשיר לא בהכרח נראה מושלם ותמיד בעלייה אבל אפשר לראות שלאורך ה13 חודשים שבהם השתמשתי בו יש מגמה מתמדת של שיפור.

לרוב אוהבים לשווק מכשירים כאלו עם הבטחות לשיפורים מדהימים בתוך חודשים ספורים אבל בחוויה שלי השימוש במכשיר הביא לתוצאות רציניות אחרי בערך חצי שנה. 

במשך החצי שנה הראשונה זה עדיין הרגיש נורא מבלבל ולא תמיד הבנתי איך המכשיר עובד ואם הוא עובד נכון בכלל ולא סתם ממציא לי דברים. אבל אחרי התקופה הזו משהו במוח שלי ובאפליקציה הסתנכרן והתחלתי לשים לב שהצלילים מובילים אותי לאט לאט ואפילו בלי שניסיתי למצב מאוד מרוכז שנשאר ליותר ויותר זמן. 

עכשיו התרגול שלי מתחלק ל20 דקות ביחד עם המכשיר ועוד חצי שעה בלעדיו ואני חייב להגיד שלראשונה מזה שנים אני מרגיש שאני עושה התקדמות אמיתית. היכולת שלי להצליח להתרכז בנשימה שלי או במנטרה פשוט מפתיעה אותי כל פעם מחדש. אני יושב במשך דקות שלמות מרותק לחלוטין מהנשימה וגם אם אני מוצא את עצמי מעופף לרוב אני קולט את זה מהר מאוד וחוזר לריכוז. 

יש לי שיער ארוך וזה בהחלט עשה לי את המוות לפעמים, היו פעמים בהן ישבתי לתרגל ופשוט העברתי חצי שעה בלנסות לסדר איזה חיישן שלא הצליח לקלוט את הפעילות המוחית כמו שצריך ופשוט בזבזתי את הזמן, לא מצאתי פתרון וסיימתי עצבני ומתוסכל מאוד… ועדיין, בטווח הרחוק אני מרגיש שזה השתלם לי, כמות הפעמים שזה קרה הייתה קטנה מאוד ביחס לכמות הפעמים בהם הכל עבד והתחבר לי בתוך 2 דקות. בסה"כ אני מאוד מרוצה מהמכשיר הקטן הזה! 

עם זאת, כפי שתיארתי למעלה – המכשיר לא עמיד במיוחד. רוב האנשים מוצאים שאחרי תקופה של כ-12 חודשים (וזו גם תקופת האחריות) החיישנים של המכשיר מפסיק לקלוט את האות מהמוח שלנו בצורה טובה ונהיה קשה להתחבר. למעשה, ממש בימי כתיבת המאמר הזה המכשיר שלי הפסיק לעבוד סופית לאחר שימוש של כ-13 חודשים (ושמרתי על המכשיר מאוד) ולא הצלחתי יותר להתחבר לאפליקציה כי האות לא היה יציב מספיק. 

למרות זאת, כשפניתי לחברה בבקשה אולי לתקן את זה (מה כבר יש לי להפסיד?) נעניתי בחיוב על ידי הנציג מכירות שם שהסכים לשלוח לי מכשיר חדש לחלוטין למרות שתקופת האחריות רק הסתיימה וקיבלתי את המכשיר החדש שבוע לאחר מכן. נראה שהחברה כן לוקחת אחריות על המוצר ובמידת הצורך תחליף לכם אותו בקלות ובמהירות. 

עדכון קטן 19.2.23: עכשיו המכשיר החדש שקיבלתי שבק חיים. כלומר הוא החזיק במצטבר עם מימוש האחריות עליו אזור  השנה וחצי. הזמנה של חיישנים חדשים תעלה לי 80$ שלא נשמע לי נורא פעם בשנה. אבל לשיקולכם. 

משהו חשוב שלמדתי מנוירופידבק זה שלאו דווקא נדרש בו מאמץ אקטיבי לנסות להשפיע על התוצאות. מי שיתחיל להתנסות עם המכשיר והאפליקציה ישים לב שיש לו איזה דחף (כמו עם כל משחק) לנסות להשיג כמה שיותר נקודות ו"לנצח", זה בא לנו בטבעיות. אבל בנוירופידבק התוכנה מתמקדת ביכולת שלנו להרפות ולהשאר ממוקדים וצלולים ולכן רוב הניסיונות שלנו לשלוט בתוצאה (מה שיוצר מתח בגוף ואדרנלין) יביאו לנו דווקא תוצאות יותר גרועות ודווקא כנשחרר מהניסיון להשיג נקודות ופשוט נקבל את המצב שלנו כמו שהוא עם כמה שהוא לא מושלם – התוצאה תתחיל להשתפר! רק האלמנט הזה היה שיעור עמוק מאוד עבורי בתור אדם מאוד פרפקציוניסט. למדתי פשוט לקבל את עצמי עם הזמן ולהפסיק עם הדרישות האינסופיות לשלמות בזמן תרגול מדיטציה לשיפור הריכוז. זה הפך אותי לאדם שקול יותר, רגוע ואוהב יותר. 

במקום לקבל את עצמי בתנאי שאקבל תוצאה גבוהה למדתי לקבל את עצמי ללא תנאי ובלי קשר לתוצאה – וזה הביא לתוצאה גבוהה יותר!
זה מה שמיוחד במשחקי הנוירופידבק האלו.

מה עוד הרווחתי?

  • אני מרגיש הרבה פחות חרדה במהלך היום שלי
  • הנוכחות שלי בהווה צמחה ואני שם לב להווה לעיתים קרובות יותר במהלך היום, פחות מוצא את עצמי מעופף באופן לא מודע בזמן נהיגה, שטיפת כלים, עבודה… 
  • אני מצליח לשמור על הריכוז לאורך יותר זמן בכל מיני משימות ומטלות שיש לי וגם בשיחות עם אנשים ובזמן שאני צופה בסרטים וסדרות
היסטוריית מדיטציה מיוז

בתמונה למעלה ניתן לראות איך המיוז מציג לי נתונים מתוך ההיסטוריה של התרגולי מדיטציה שלי לשיפור הריכוז. כל תאריך מקבל עמודה משלו עם גרף שמטפס לפי כמות הזמן שבה תרגלתי. החלק שמסומן בירוק מתוך הגרף מראה על כמה זמן מתוך התרגול המוח שלי הראה פעילות קוגניטיבית שמעודדת ריכוז.

המיוז גם מגיע עם שלל פונקציות נוספות כמו אימוני נשימה להרגעה (יש חיישן דופק שמודד איך האטת קצב הנשימה מרגיע את הגוף ובכך גם מוריד את הדופק), תוכנת עזר לשינה (לא ניסיתי אבל אומרים שזה יעיל עבור אנשים שמתקשים לחזור לישון אחרי שהם מתעוררים באמצע הלילה), חיישן תנועה שעוזר ללמוד לשמור על יציבות בזמן תרגול המדיטציה (עוזר במיוחד למי שמתקשה לשבת במקום למשך הרבה זמן ולא שם לב שהוא זז הרבה). 

תוכלו לקרוא עוד על המכשיר באתר שלהם.

15% הנחה ממני אליכם

אם סקרנתי אתכם, אם המכשיר נשמע לכם כמו משהו שמסוגל לעזור לכם סוף סוף לעשות התקדמות עם תרגול המדיטציה לשיפור הריכוז שלכם – יש לי הפתעה נוספת.

בגלל שאני מנהל בלוג הצעתי לחברה שאפרסם את המוצר שלה ובתמורה היא תיתן לי אחוזים מכל רכישה שתתבצע. 

מבחינכתם זה אומר שתקבלו 20% הנחה, מבחינתי זה אומר שאקבל 10% מהסכום שתשלמו. 

אני מאמין בישירות וכנות ולא אנסה למכור לכם משהו בלי לתת לכם את כל הפרטים המלאים לגבי זה. 

אם אתם כן מוצאים ערך בתוכן שאני מספק באתר ורוצים לתמוך בי על מנת לאפשר לי להתעסק בו יותר – יש לכם הזדמנות לעשות טובה לעצמכם וגם לי. 

אם תרכשו את המוצר(או כל מוצר אחר של החברה לצורך העניין) דרך הלינק שאני אספק בהמשך – תקבלו 20% הנחה במעמד התשלום עליו וגם תתמכו בי ובאתר. 
WIN-WIN

נשמע לכם מעולה?
לחצו כאן למעבר לאתר ולקבלת ההנחה. 

אם הלינק לא עובד, ניתן גם פשוט להכנס לאתר החברה דרך הגוגל ולהזין קוד קופון: 
PSYCHOSOPHY
ותקבלו את ההנחה 🙂

לא נשמע לכם?
תוכלו פשוט להכנס לאתר דרך גוגל ולרכוש את המוצר בעצמכם ללא ההנחה. חפשו "muse headband".

מה שלא תבחרו, מקווה שהמאמר הועיל לכם 🙂
דניאל

  1. Pingback: נוירופידבק ביתי: טכנולוגיה לשיפור המדיטציה, הקשב והריכוז ולהפחתת לחצים

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *